روايات

الفصل الرابع عشر من رواية غموض فتاة

ايمان.. غريبة
فاطمة.. انتي بتكلمي نفسك يا ايمان
ايمان.. لا بس باشمهندس علي رايق انهاردة اوي
فاطمة.. ازاي
ايمان.. يعني توقعت انه يديني كلمتين ف جنابي
فاطمة بنفسها.. لا هو بيحوشهم ليا
……………………………….
رحمة.. يابنتي الامتحانات قربت وانا مش هخرج ف اي مكان لازم اذاكر
ميرنا صديقتها.. اشطا ابقي اعدي عليكي ف البيت ونذاكر سوا
رحمة.. تمام وايام الامتحانات تباتي عندي ونروح مع بعض
ميرنا.. خلصانه يا صاحبي نبدا من انهاردة هرروح معاكي
رحمة.. متففقين
ميرنا.. قوليلي بقا عاملة ايه مع ادم
رحمة.. مش عارفة
ميرنا.. ازاي يعني مش عارفة
رحمة.. حساه بيتهرب مني بعد ما كان هيموت عليا ونفسيتي هتتعب ومش عايزة اشغل نفسي عشان الامتحانات
ميرنا.. انا قولتلك م الاول انه ملزق كدا وعيل طري
رحمة.. ربنا يستر
……………..
علي.. حضر غرفة الاجتامعات والمهندسين والمحاسبين يجتمعوا الساعه 1
محمد.. تمام
ف غرفة الاجتماعات حضر كل عامل بالشركة
ع طاولة كبيرة وع رأسهم علي وبدأ يشرح لهم المشروع الجديد
وششارك بعضهم بالاراء والمهندسين الذين يتم نقلهم للموقع بداية من الاسبوعيين القادمين فهو مشروع مهم اذا نجح ستنتقل شركتهم للقمه قاموا بدراسة المشروع جيدا وانجز علي ف اختيار المهندسين
وقال.. استاذة فاطمة هتتولي حسابات المشروع ده والملف هيكون عندك
فاقت فاطمة من شرودها.. نعم
استند علي ع الطاولة ونظر لها وقال بصرامة.. انتي اللي هتتولي حسابات المشروع والغلط مشش مسموح ف الشغل
تسلل الخوف بداخلها فهي لأول مرة ستحمل مسئولية شيئ، انفض الاجتماع وقام الجميع ليرحل ع عمله ولكن علي استوقف فاطمة فكان بيده ملف المشروع ويعطيها ظهره وبكل ثقة.. فاطمة استني
فاطمة دق قلبها من الخوف ولا تعلم لماذا.. نعم
علي.. اتفضلي اقعدي
وجلس بمقدمة مكتبه وقال بجدية وهو ينظر لها مباشرة.. مبحبش الغلط ف شغلي ومش بسمح بيه اصلا سلمتك الملف لانك قولتيلي قبل يمكن شغلي احسن منك
فاطمة وهي تنظر بالملف وبثقة.. متقلقش يا باشمهندس، حاجة تانية
علي.. هي دي طريقتك الطبيعية يعني بتتعاملي مع كل الناس كدا
نظرت له ببعض من القرف 😂.. اها بعد اذنك
علي متعجبا منها محدثا نفسه.. يعني انا قولت هتعامل معاها طبيعي وكأن مافيش حاجة بس هي مصممه وليه بحس ان عيونها فيها حاجات كتيرة مش مفهومة
فاطمة بمكتبها تحدث نفسها.. انا هبدأ اتعامل عادي كأن مافيش حاجة حصلت هو شكله كويس ونسي اللي حصل هو غلط فيا وانا غلطت فيه وكدا خلطانة بس ليه لما بصلي وهو بيتكلم حسيت بحاجة غريبة فاقت من شرودها ع صوت ايمان.. فاااااطمة فينك
فاطمة.. اااااا معاكي اهو
ايمان. مش انتي خلاص اعتبرتيني زي اختك وبقينا اصدقليه
فاطمة.. اكيد انا حبيتك جدا ربنا يعلم
ايمان.. وانا كمان والله، بصي احنا لما طلعنا من الاجتماع انتي بقيتي مع باشمهندس علي لوحدكم ف المكتب والباب مقفول صح
فاطمة باستغراب.. صح بس ليه
ايمان.. قال ﷺ: لا يخلون رجل بامرأة فإن الشيطان ثالثهما،…… يعني لا يجوز انك تبقي معاه والباب مقفول كدا وده مالوش علاقة بالاخلاق والتربية يعني لما يكون ف شغل مع راجل ومافيش غيركم ف غرفة واحدة لازم الباب يكون مفتوح انتي دلوقتي بقيتي عارفة عشان لما يحصل معاكي تاني هيتحسبلك ذنب عفانا الله وعفاكي ياقلبي
فاطمة وقد حدث بداخلها خلل من حديث ايمان.. ايمان انا نفسي اصلي
ايمان.. طيب ايه اللي منعك
فاطمة.. مش عارفة بجد

ايمان.. الصلاة دي اللي بتظبط انفعالك بمعني بتقلل من العصبية والردود السريعه الصلاه مش مجرد تأدية فرض وواجب عليكي فصلاحها صلاح لاعمال المسلم وفسادها فساد لاعمال المسلم كفاية بس انها صلة بينك وبين الله عز وجل ولما بتكوني ساجدة بتبقي اقرب لربنا وتدعيله وتنجايه بكل اللي نفسك فيه وربنا مجيب الدعاء الصلاة بتنور قلبك ووجهك قال الله تعالي (وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ*أُولَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُون… وقال للي ضيعوا صلاتهم (فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوفَ يَلقَونَ غَيًّا)،[٢
الصلاة سبب ف استقامة العبد لاوامر ربه وبتنهينا عن اي منكر قال سبحانه وتعالي (وَأَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْـمُنكَرِ).[٤] احست فاطمة ان بابا من الامل قد انفتح بوجهها.. بجد انتي متعرفيش كلامك ده ريحني قد ايه انا انشاءالله هصلي ومش هسيب فرد
ايمان.. ربنا يريح قلبك ديما ياحببتي ويثبتك يارب
اول شيئ قامت به فاطمة بعد ذهبت الي بيتها توضأت وصلت فردها وركعتين لله وظلت تناجي ربها وهي تبكي.. يارب انا قلبي ضايع وتايهة ونفسي ارجع ليك اللهم يامثبت القلوب ثبت قلبي ع دينك اللهم ردني الليك ردا جميلا وظلت تشهق ف بكائها وتناجي ربها بأن يقبلها ويقبل توبتها وظلت ساجدة لله كثيرا لعل ذنوبها تتساقط من ع اكتافها سمعت بكائها سمية من وراء الباب وظلت تدعي لابنتها بالصلاح…

مقالات ذات صلة:

الفصل الأول: من رواية غموض فتاة

الفصل الثاني: من رواية غموض فتاة

الفصل الثالث

الفصل الرابع

الفصل الخامس

الفصل السادس

الفصل السابع

الفصل الثامن

الفصل التاسع

الفصل العاشر

الفصل الحادي عشر

الفصل الثاني عشر

الفصل الثالث عشر

 

الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق